• 0730.628.610
  • asociatia.ineditravel@gmail.com
  • Str. Sfânta Agnes, nr.250, Ilfov
Cetatenie activa si interactiva la Vladesti
REGLEMENTAREA PARTICIPĂRII PUBLICE ÎN ROMÂNIA

REGLEMENTAREA PARTICIPĂRII PUBLICE ÎN ROMÂNIA

=============================================================================

HOTARARI CONSILIU LOCAL, COMUMANA VLĂDEȘTi, jud. ARGEȘ, LUNA IANUARIE :

HCL3 , HCL4 , HCL5 , HCL6 , HCL7 , HCL8 , HCL9 , HCL10 , HCL11 ,

HCL12-Buget , PHCL3 , PHCL4 , PHCL5 , PHCL6 , PHCL7

 

=============================================================================

HOTARARI CONSILIU LOCAL, COMUMANA VLĂDEȘTi, jud. ARGEȘ, FEBRUARIE :

HCL11 , HCL12 , HCL14 , HCL15 , HCL16 , DISPOZITIA 35 , DISPOZITIA 36 , PROIECT-HOT-17

=============================================================================

HOTARARI CONSILIU LOCAL, COMUMANA VLĂDEȘTi, jud. ARGEȘ, LUNA MARTIE :

HCL19 , HCL20 , HCL21 , HCL22 , HCL23

=============================================================================

HOTARARI CONSILIU LOCAL, COMUMANA VLĂDEȘTi, jud. ARGEȘ, LUNA APRILIE :

HCL24 , HCL25 , HCL26 , HCL27 , HCL28 , HCL29 , HCL30 , HCL31

=============================================================================

Conceptul de participare cetăţenească se bazează pe necesitatea consultării cetăţenilor şi exprimarea de către aceştia a opiniilor în legătură cu deciziile care se adoptă la diferite nivele, şi de care ei pot fi afectaţi în mod direct sau indirect.
Informarea corectă a cetățenilor cu privire la drepturile lor și implicarea autorităților în încurajarea comportamentelor participative sunt doi factori cruciali în ceea ce privește procesul de participare publică a cetățenilor în deciziile administrațiilor publice. Dacă în România participarea cetăţenească este un fenomen destul de izolat, acest lucru nu se datorează legislaţiei (care permite și încurajează participarea publică), ci faptului că oamenii nu își cunosc drepturile pe care le au în relaţia cu instituţiile statului.Şi, de asemenea, nici o mare parte a personalului din instituţii nu este conștient de obligaţiie care îi revin pentru a asigura implicarea cetăţeanului în actul decizional.

CONSTITUŢIA ROMÂNIEI: • Primul document care stabilește câteva drepturi esenţiale în ceea ce privește posibilitatea cetăţenilor de a interveni în decizia publică: dreptul la asociere, dreptul la informare și obligaţia autorităţilor de a informa, dreptul de organiza și participa la mitinguri, demonstraţii, dreptul la petiţionare, obligaţia statului de a răspunde pentru prejudiciile cauzate, dreptul la iniţiativă legislativă, etc

LEGEA NR. 544/2001 PRIVIND LIBERUL ACCES LA INFORMAŢII DE INTERES PUBLIC:
• Conform prevederilor sale, orice autoritate sau instituţie publică, precum și orice regie autonomă, are obligaţia de a pune la dispoziţia cetăţenilor, în baza unei solicitări formulate verbal sau în scris (telefon, e-mail, etc) informaţii referitoare la propria activitate care nu intră în categorii precum: siguranţă naţională, date personale, anchete judiciare, etc;
• Informaţiile sunt furnizate în termen de 10 zile. În cazul solicitării unor informaţii mai complexe, termenul poate fi prelungit la 30 de zile, cu prealabilă anunţare a solicitantului; • În cazul în care solicitarea nu a fost adresată instituţiei potrivite, responsabilul de aplicare a legii are obligaţia de a informa solicitantul care este autoritatea potrivită;
• O serie de informaţii sunt făcute publice din oficiu: structura organizatorică, datele de contact, sursele financiare, bugetul și bilanţul contabil, programele și strategiile proprii etc.

LEGEA NR. 52/2003 PRIVIND TRANSPARENŢA DECIZIONALĂ ÎN ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ • Se aplică autorităţilor administraţiei publice centrale și locale, alese sau numite, precum și altor instituţii publice care utilizează bani publici. Aceasta însemnând de la primărie, consiliu local și judeţean, până la ministere, Consiliul Suprem al Magistraturii, etc; Prevederi de bază:
• Şedinţele autorităţilor menţionate sunt publice, la fel și dezbaterile. Minutele întâlnirilor trebuie consemnate, arhivate și făcute publice;
• Proiectele de hotărâri trebuie făcute cunoscute publicului cu 30 de zile înainte de adoptarea deciziei; anunţul de intenţie trebuie publicat pe siteul propriu, afișat la sediul propriu, trimis către mass-media centrală sau locală, după caz, și tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii. Minim 10 zile vor fi dedicate primirii de sugestii;
• La cererea unei asociaţii legal constituite, autoritatea inţiatoare este obligată să organizeze o dezbatere publică a proiectului de hotărâre.

LEGEA NR. 215/2001 PRIVIND ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ LOCALĂ
• Reglementează regimul general al autonomiei locale, precum și organizarea și funcţionarea administraţiei publice locale;
• Conţine prevederi importante pentru participarea cetăţenilor la luarea deciziilor publice: principiul consultării cetăţenilor în soluţionarea problemelor locale; publicarea proceselor verbale ale ședinţelor de consiliu și a hotărârilor cu caracter normativ; dreptul cetăţenilor de a propune Consiliului Local sau Judeţean proiecte de hotărâri; obligaţia consilierilor locali de a organiza periodic întâlniri cu cetăţenii și de a acorda audienţe; dreptul cetăţenilor de a cere dizolvarea consiliului local; etc.

LEGEA NR. 273/2006 PRIVIND FINANŢELE PUBLICE LOCALE
• Stabilește principiile, cadrul general și procedurile privind formarea, administrarea, angajarea și utilizarea fondurilor publice locale, precum și responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale și ale instituţiilor publice implicate în domeniul finanţelor publice.
• Din perspectiva participării publice, Legea finanţelor publice locale: afirmă transparenţa procesului bugetar; conţine prevederi legate de obligaţia autorităţilor de a publica proiectul de buget; conţine prevederi cu privire la dezbaterea publică a proiectului de buget local, cu prilejul aprobării acestuia și cu privire la prezentarea contului anual de execuţie a bugetului local în ședinţă publică; stabilește procedura prin care cetăţenii pot depune contestaţii cu privire la proiectul de buget local.

ALTE LEGI: • Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative; • Legea nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice;
• Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ;
• Ordonanţa Guvernului 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor;
• Legea nr.189/1999 privind exercitatea iniţiativei legislative de către cetăţeni;
• Legea nr.109/1997 privind organizarea și funcţionarea Consiliului Economic și Social;
• Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcţionarea Guvernului României și a ministerelor;
• Hotărârea Guvernului nr.750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente;
• Hotărârea Guvernului nr.775/2005 privind aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare și evaluare a politicilor publice la nivel central;
• Hotărârea Guvernului nr.561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării;
• Hotărârea Guvernului nr.1226/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de acte normative și a proiectelor de documente de politici publice;
• Hotărârea Guvernului nr.1361/2006 cu privire la conţinutul instrumentului de prezentare și motivare a proiectelor de acte normative supuse aprobării Guvernului;
• Hotărârea Guvernului nr. 314/2001 privind înfiinţarea, organizarea și funcţionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere și al prefecturilor.

 

=======================================================================================================================

 

Formular Sesizari , Procedura Sesizare , Propuneri Formulare